úterý 16. února 2010

Spojení pevné, adsl a mobilu

Nejsem příznivcem t-mobilu, nemíním propagovat ani jeho ani nikoho z naší trojky telekomunikační služby. T-Mobile navíc propojení pevné, mobilu a adsl nabídl jako poslední, pokud se nepletu. Pochválím jej však za čitelnou  a srozumitlenou reklamu na toto konto. Reklama je pozitivní, obshauje pozitivní slogan, ukazuje kooperaci dvou lidí, dvou rukou. Ruce patří mladým lidem, působí příjemně neformálně. Barevnost i umístnění textu vlevo dole respektuje chování lidského zraku. Tu informaci o ušetření považuju sice za nějaký protřelý fígl, ale to se děje všude. Suma sumárum, dobré. Snad bych jenom viděl raději, když by to psali do nějaké písku, ten materiál na mne působí dojmem malty nebo betonu.


Podobně televizní spot se spadlým prádlem a vztyčivším se praporkem ... nemohu si pomoct ... dobře se to pamatuje, neuráží to, obsahuje to vtip. Nenajdu to na youtube, vkládám pro asociaci s tv reklamou alespoň proužek.

čtvrtek 11. února 2010

Euro RSCG pro Komerční banku

Přední reklamní agentura Euro RSCG vyhrála výběrové řízení na servis pro přední banku, Komerční banku. Parterství na úrovni. Francouzská banka, francouzská reklamka. Vše je ok. Co se domnívám, že není ok, jsou vizuální produkty agentury, které mají banku reprezentovat. Reklamní kampaň vyhrála cenu Effie za rok 2008, kampaň přinesla nárůst jedné z bankovních služeb o 48%. Pokusím se ukázat, jakou cenu za to banka - dle mého názoru - zaplatila. Celkové vyznění podprahových sdělení kampaně je následující: 

 "něco od nás zákazníku dostaneš, ale na zcela jiném místě si tím způsobíš problémy"

Úvodní vizuál s PINem a pánem, který si jej zapsal na holou hruď mi nabízí jednoduchou otázku: chci se jako klient s představovaným člověkem ztotožnit? Nechci. Ergo chci být klientem takové banky? Nechci. Asi nemá smysl na toto konto rozvádět více. Přesně takhle si představuji kontraproduktivní reklamu, kdy agentura bez vědomého úmyslu ale přece postaví svého svého zákazníka do světla toho, jak jej nebo jeho zákazníkovy klienty vnímá. V tomto případě jako úchyly. Možná svými řádky téma pojímám nepříměřeně doslovně a školometsky, ale nemohu si pomoci - jednou reklama něco ukazuje a ona primární interpretace, přímočará a doslovná bývá nejbliže skutečnosti.


Most vedoucí do prázdna

Vizuál pro program Ponte II určený na pomoc financování municipálních a firemních projektů ze strukturálních fondů EU. Most vede zprava do leva, namísto zleva do prava, most končí v luftu, nevede tam kam má. Klientovi tedy nepřislibuje výsledek služby, ale započetí, rozvrtání a nedokončenou situaci ve finále. 



Upír, který nikoho nevysaje

Pokud si přejete, aby ve Vás Vaše hypotéka vyvolávala stres a pocit, že jste se pustili do něčeho, co jste neměli dělat a co Vám způsobí trauma, okořeňte reklamu na Váš hypotéční produkt obrazem vystresované ženy, vyděšeného dítěte, opuštěného starce anebo origiálně obrazem upíra. Tvůrci reklamy měli patrně své vlastní zkušenosti s hypotékou a slogan dící, že upír nikoho nevysaje nelze myslet vážně. Už proto, že to je slogan obsahující dvě negace a  násilné sloveso v jedné krátké holé větě. Upír jak známo vysává krev ze zvířat a lidí. Ukázat upíra, který nikoho nevysaje je podobně rozumný nápad jako ukázat vraha, který nikoho nezabije, či kapsáře, který nikoho neokrade. Že mi chybí humor? Pokud přemýšlíte o tom, že si půjčíte pět milionů, s tím, že jich po zbytek života budete vracet deset, v takovém okamžiku máte jistě humoru na rozdávání. 


Filozofie agentury vs. filozofie zákazníka
Agentura má svoji filozofii. Tak to má byť. Ale já jako zákazník mám filozofii pro změnu svoji a pokud se má filozofie s filozofií reklamí agentury nepotkává, odskáče to zadavatel reklamy. Co vidíte na obrázku níže? Muže, kterému je zima? Který místo, aby byl doma v teple, stojí špatně oblečený někde na mraze? Ano, i tak lze odprezetovat reklamu na hypotéku. S tím, že pozitivní odezvu může reklama vyvolat pouze u jedinců s jasně autodestruktivními sklony. Je však možné, že takových klientů v populaci přibývá a že tak paradoxně přinese kampaň zadavateli efekt.


No a jak vás oslovuje představa, že se necháte zazdít zaživa? Cožpak se vám nelíbí představa, že se s vaším bakovním produktem zatuhnete tak, že se nebudete moci hnout z místa?

 

Popřípadě Vám v rámci finančního ústavu hrozí vizuál, který posílá na vaše děti uchylného brouka. Brouk se tváří jako kamarád dětí, ale v pozorné mysli vyvolává spíš dojem oplzlého úředníka předpenzijního věku a nezdravé barvy pleti. Naskočila mi při pohledu na symbol životního pojištění dětí Brouček asociace s italským souslovím testa di cazzo, kterým častovali jednoho mého holohlavého přítele, výtvarníka z Ferrary, jeho kolegové. Vím, že jde o poěkud extrémní interpretaci, ale vzhledem k tomu, že kampaň obsahuje i onen vizuál s exhibicionistou skrývajícím PIN, vjem ujeté sexuální konotace je v podvědomí diváka již úspěšně zaset.



Agentura nadělila bance danajské dary v podstatě v každém svém produktu. Malíř pokojů s půlkou košile, jako kdyby říkal: půlka košile mi naštěstí zbyla. Jinými slovy banka vzkazuje: s našim úvěrem vám nezůstane ani košile na sobě. "Servem z vás i košili."


Je stejně zajímavé, jakou zvolila banka sebeprezentaci: představuje se jako dobře situovaná dáma, sedící v křesle s blahosklonným výrazem. Je to zajisté v pořádku. Ale zvláštní kontrast tento obraz vytváří spolu s ostatními vizuály z kampaně (malíř pokojů s půlkou košile, mrznoucí muž v saku). Jako kdyby nám banka vzkazovala: jsem solidní, bohatá, a o nic mi nejde, kdežto vy jste drbani, co máte problém.
 

Vím, že poloha, kterou si v naše blogu volíme, je mnohem snazší, než poloha tvoření. Nicméně, když už je dílo vytvořeno a vypuštěno do světa, to čemu se říká zpětná vazba by nakonec mělo zaznít. Komerční bance přejeme skvělé kampaně, agentuře Euro RSCG přejeme přemýšlivé zaměstnance.

Za sebe říkám, že Komerční banka je vynikající instituce, která zejména v podnikovém sektoru poskytuje prvotřídní servis a za všech okolností kulturní zacházení s klientem. Věřím, že se tyto hodnoty dají vyjádřit přesvědčivěji.


středa 3. února 2010

Tatra banka transparentná, alebo druhá najziskovejšia ?


Koncom minulého roka spustila Tatra banka kampaň, ktorou mala klientom "vysvetliť", prečo zdvojnásobuje cenu za vedenie účtu. Predstavila nové balíky služieb vyobrazené ako "poodkryté kocky obsahujúce spletitý hodinový strojček".

Neviem, čo tieto obrazce asociujú iným, ale mne vravia "nenamáhaj sa, ak sa chceš pozrieť na to zblízka, aj tak to nepochopíš, je to príliš komplikované". Čo v preklade znamená, zaplať za vedenie účtu dvojnásobne viac, ale nestaraj sa prečo, aj tak to nepochopíš ...

Čo je tak nesmierne obtiažne na porovnaní, koľko zaplatíte za vedenie účtu v iných bankách ? Je naozaj ťažké porovnať mesačný poplatok 5 € s 0€, keďže niektoré banky poskytujú vedenie účtu zadarmo ?

Možnú odpoveď odkrýva rozhovor (uverejnený v týždenníku TREND 13.1.2010) s Arisom Bogdanerisom zodpovedným ostatných päť rokov za retailové bankovníctvo Raiffeisen International (RI), ktorá je vlastníkom Tatra banky.

Pri obhajobe ich budúceho projektu založenia internetovej direct banky, konkurujúcej mBanke, tvrdil, citujem : "... Ľudia chcú dostať to, čo vidia. Žiadne skryté poplatky, zahmlené zrkadlá. Na mnohých trhoch si na to ľudia sťažujú. Banky sú za toto kritizované globálne. Chceme byť jednoduchí a transparentní – to, čo klienti vidia, a to, čo im povieme, aj dostanú. ..."

Naproti tomu, dokonca v tom istom rozhovore, pri vysvetľovaní, prečo si nebude Tatra banka konkurovať s novou direct bankou, Aris Bogdaneris tvrdí, citujem : "...Tatra banka má jednu z najlepších klientskych základní v skupine z pohľadu kvality. Je veľmi silná. Nečakám žiadne šoky. Je to pre nás druhá najziskovejšia banka v skupine. Iba v Rusku zarábame viac. ..."

Čo dodať ? Ak chcete skryté poplatky, zahmlené zrkadlá, zostaňte v druhej najlepšej "pijavici", v Tatra banke.

Ak chcete transparentnosť ... robte presný opak toho, čo vám vraví reklama Tatra banky ... veď začala "Nová éra v investovaní" ...