úterý 19. ledna 2010

Logo ČSOB podruhé





 Banka s největším množstvím poboček a permanentně expanzivními chutěmi. Banka zapletená do dobrodružného manévru s uvalením nucené správy na konkurentní Investiční a poštovní banku. Upřímně řečeno, dnes když přijdu do Československé obchodní banky, jejímž klientem jsem v Čechách i na Slovensku, připadám si v dobrém slova smyslu přesně tak, jak jsem si připadal před rokem 2000, když jsem přišel do kterékoliv pobočky IPB. Potvrzuje mi to známou tezi, že všichni se psychologicky vyvíjíme tím směrem, se kterým vedeme skrytý či otevřený boj. Ale dost ohlížení a sentimentů.

Les Belges
ČSOB je od roku součástí belgické skupiny KBC. Té KBC, která v souvislosti s nedávnou recesí přiznala ztrátu ve výši 930 miliard euro. Když jsem však narazil na někoho z ekonomů,  při této zmínce mi trousili poznámky, že skutečná ztráta je přece troj- až čtyřnásobek. Jako laik to nedovedu posoudit. Jako člověk zabývající se celý život analogiemi však vidím souvislost mezi takovým příběhem a logem, který patří nejenom "čobce", ale celé skupině KBC. Není bez zajímavosti, že KBC si budovala dceřinné společnosti na Kaymanských ostrovech už od roku 1966. Jak se na vizionářskou společnost patří.

Plaváček
Jak to celé souvisí s logem? Když jsem viděl logo banky poprvé, trvalo mi to asi dva roky, než jsem se zbavil dojmu, že ten panáček plave. Kombinace světle modré na bílém pozadí ve mně takový rekreační dojem z loga jenom umocňovala. Z hlediska příjemnosti, optimismu a pohody je logo jistě zvolené šťastně. Nicméně asociace s plavajícím panáčkem nejde zcela dohromady s představou bezpečně uložených peněz či růstu úroků a dividend. Každý plavec ať si to přiznává či nikoliv, svým pohybem bojuje o život. Říkám, jakkoliv je mi sympatičtější libovolný člověk plavající, než člověk podřimující doma na gauči u telky.



Náklon
Náklon plaváčka si zaslouží pochvalu, že se nenaklání zleva doprava dolu, ale nahoru. Aspirace na růst je zde tedy řečena. Ač se přiznám, že jsem si tím nebyl vždy zcela jist, jak to s tím náklonem v ČSOB myslí, kupř. v Bratislavě jsem na dnes už zrušené pobočce v Páríčkově ulici vídal obrazy atletů, dobíhajících do cíle sice ve chvály hodném levo-pravém směru, ale fotografie byly natočené shora a to tak, že atleti běželi po úhlopříčce z levého horního rohu do pravého dolního rohu. Však to také oné pobočce dlouho nevydrželo.

Kulička, vrchnost a prostý lid
Ale ať už optimálně doprava nahoru či hůře jiným směrem, kulička poskakující nad jamkou je symbol jak nestability tak jistého lehkého oddělení vedení banky od zbytku pracujících smrtelníků, ať už jde o zaměstnance, či o klienty. připouštím, že pokud bych sám zakládal banku, nejsem si jist, zda bych to dělal kvůli svému spojení se zaměstnanci či kvůli blahu svýcch klientů, v každém případě bych se tuto skutečnost snažil neukazovat každému přímo na logu, ergo všech obálkách, hlavičkových papírech, vizitkách, prospektech, etc.

Hranolek bytelný vespod
Jsme v našem hodnocení loga obchodní banky poněkud přísní. Možná proto, že bance závidíme, že je bankou bohatou a fungující, zatímco my autoři nejsme ani bohatí a o naše fungování se musíme denodenně snažit. Nemohu upřít logu, že jeho gró tvoří blok čtyř písmen. Nemohu logu upřít, že jeho pyramidální uspořádání má osvědčnou feudální logiku, respektující strukturu potravinového řetězce v přírodě. A tak nezbývá než bance popřát šťastné klienty, notabene, pokud jsme jimi my sami. O logu ČSOB jsme napsali pojednání proto, abychom ukázali jaká úskalí a jaké otočky osudu zrcadlí vizuální ztvárnění firemních značek. Doufáme, že Vás povídání zaujalo, aby až budete dělat Vaší firmě (proč ta skromnost, až budete dělat vaší bance) logo, berte v potaz jednoduchá pravidla analogie.


6 komentářů:

  1. Plavacek se snazi doplavat na Caymanske ostrovy :-)) nebo pripadne na Bahamy za Viktorem. Trochu me to logo miji a mozna me irituje ta vyosena koule - mam z toho pocit, ze neco neni v poradku a pusobim to na me rusive. ex-barcelonsky Michal

    OdpovědětVymazat
  2. Já tam vidím 2 věci. 1) Tučné stabilní písmo ČSOB, které působí dojmem stability, ale i plnosti, hojnosti, poměrně vlídné, zakulacené síly. To je pro banku ok. 2) Kuličku vychýlenou z jamky, která působí asi přesně opačně, než autoři loga zamýšleli. Působí to jako urputná snaha vyvalit hovniválskou kuličku z jamky, odkud se jí nechce a gravitace jí zákonitě svalí zase do ďůlku, jako kdyby se mělo jednat o metaforu mýtu o Sisyfovi. Logo tak sděluje: jsme napapaní, stabilní, klidní a silní, ale stojíme ve STOJATÝCH VODÁCH, z nichž bychom se rádi pohli, ale nedaří se nám to, vlastně dobře tušíme, že je to od začátku zoufalý podnik. Protože víme, že jsme někde ustrnuli a zaspali, nějak nestíháme ten dnešní mladistvý dynamický svět, budeme se snažit zapůsobit dojmem svěžího, pohyblivého mládí (modrá barva, plavec), ale v jádru tím přiznáváme, že jsme ospalí, pomalí a někde jsme zůstali trčet. Logo tak vyznívá jako zoufalá prosba o pomoc tonoucího, urputná snaha přesvědčit sebe samé o jakémsi zdání dynamiky a pohybu.

    Směr vpravo nahoře odpovídá symbolicky tahu na branku, na cíl, je to kvadrant otce, světa, úspěchu - potud dobré - ale té kuličce se tam vlastně vůbec nechce! logo říká: jestli se nám s něčím podaří pohnout, bude to pot a dřina, a vlastně vůbec nevěříme, že by se nám to mohlo podařit.

    Jinak kulička je zvolena dobře, jako symbol skarabeovy kuličky, která je složena z hovna, je to symbol anality (hromadění) par excelance. Logo říká: máme nahromaděný kapitál, ale nevíme co s ním, chceme ho někam svalit, investovat, ale vůbec nám to nejde. Příchuť úmornosti a potu se autoři loga snaží zamaskovat svěží modrou barvou, která má tento pot spláchnout a očistit. Logo-mejkři se zamotali ve vlastních kruzích a ve snaze přesvědčit sebe samé o své vlastní lži zapomněli na to, jak toto logo bude působit na oko klienta. Vyzradili na sebe víc, než tuší.

    OdpovědětVymazat
  3. Tady je k nahlédnutí rozbor loga Ostravy, Brna a Prahy - a nápisu Coca-Cola.

    http://ografologii.blogspot.com/search/label/Logo

    OdpovědětVymazat
  4. Reklamní typologie - velmi dobrý článek. Reklamky tyto typologie opravdu používají.
    http://www.perfectcrowd.cz/2008/03/archetypy-a-zko.html

    OdpovědětVymazat
  5. Michale ahoj, díky, že nás sleduješ!

    Vojto ten Tvůj větší vstup si zaslouží, abych z něj udělal v noci samostatný článek, jestli nebudeš proti.

    OdpovědětVymazat