čtvrtek 21. ledna 2010

ČSOB a případ Kulička



Já tam vidím 2 věci. 1) Tučné stabilní písmo ČSOB, které působí dojmem stability, ale i plnosti, hojnosti, poměrně vlídné, zakulacené síly. To je pro banku ok. 2) Kuličku vychýlenou z jamky, která působí asi přesně opačně, než autoři loga zamýšleli. Působí to jako urputná snaha vyvalit hovniválskou kuličku z jamky, odkud se jí nechce a gravitace jí zákonitě svalí zase do ďůlku, jako kdyby se mělo jednat o metaforu mýtu o Sisyfovi. Logo tak sděluje: jsme napapaní, stabilní, klidní a silní, ale stojíme ve STOJATÝCH VODÁCH, z nichž bychom se rádi pohli, ale nedaří se nám to, vlastně dobře tušíme, že je to od začátku zoufalý podnik. Protože víme, že jsme někde ustrnuli a zaspali, nějak nestíháme ten dnešní mladistvý dynamický svět, budeme se snažit zapůsobit dojmem svěžího, pohyblivého mládí (modrá barva, plavec), ale v jádru tím přiznáváme, že jsme ospalí, pomalí a někde jsme zůstali trčet. Logo tak vyznívá jako zoufalá prosba o pomoc tonoucího, urputná snaha přesvědčit sebe samé o jakémsi zdání dynamiky a pohybu.

Směr vpravo nahoře odpovídá symbolicky tahu na branku, na cíl, je to kvadrant otce, světa, úspěchu - potud dobré - ale té kuličce se tam vlastně vůbec nechce! logo říká: jestli se nám s něčím podaří pohnout, bude to pot a dřina, a vlastně vůbec nevěříme, že by se nám to mohlo podařit.

Jinak kulička je zvolena dobře, jako symbol skarabeovy kuličky, která je složena z hovna, je to symbol anality (hromadění) par excelance. Logo říká: máme nahromaděný kapitál, ale nevíme co s ním, chceme ho někam svalit, investovat, ale vůbec nám to nejde. Příchuť úmornosti a potu se autoři loga snaží zamaskovat svěží modrou barvou, která má tento pot spláchnout a očistit.

Logo-mejkři se zamotali ve vlastních kruzích a ve snaze přesvědčit sebe samé o své vlastní lži zapomněli na to, jak toto logo bude působit na oko klienta. Vyzradili na sebe víc, než tuší.

Závěr: font dobrý, ale pokus s kuličkou: zoufalost.

Možné doporučení: když už je tak fascinuje ta anální symbolika, tak ať tu kouli aspoň vycentrujou nad rovnou plochou: jenže to už by zase vypadalo jako psychedelická cestovka s modrým sluncem nad obzorem. Proč? Protože jedině nakloněná rovina utváří dojem kuličky kutálející se z kopce dolů. Vodorovná plocha kouli ihned promění ve sluneční kotouč. Podle mě tudy pro banku cesta nevede. Ani hovno, ani slunce, nejsou pro banku těmi správnými symboly. Teda to první ano, ale ne proboha kutálející se z kopce! Ne hovno padající! (Mimochodem průsečíkem análního a solárního symbolu je ZLATO.)

V tyrkysovém oparu (který vždy objekty vzdaluje do chladivé, konejšivé dálky) a v umístění nahoře nad textem logo sděluje: "ač zatím bodří a silní, tam kdesi v dálce, na horizontu našich propočtů a vizí, sníme o úpadku. Přijďte nás, prosím, zachránit včas. Hovnivál volá S.O.S."

Žádné komentáře:

Okomentovat